2000. VIII.évfolyam 6.szám

IPARÁGI
TÜKÖR

Az EU-csatlakozás után is versenyképes lesz a Pick

Beszélgetés Bihari Vilmos vezérigazgatóval

Tanulni szeretnénk abból, hogy amikor Ausztria belépett az Európai Unióba, az osztrák élelmiszeriparnak közel 40 százaléka tönkre ment. Ezért igyekszünk a világ legigényesebb piacain is versenyképessé tenni magunkat. Ehhez részben növekedni kell, a növekedést azonban úgy kell végrehajtani, hogy bővüljön a termékeink választéka is - jelentette ki lapunknak adott interjújában Bihari Vilmos, a Pick Szeged Rt. vezérigazgatója, akit az esetleges cégvásárlásokról, a Pick-csoport tulajdonosi szerkezetének változásáról, a menedzsment helyzetéről és a legújabb termékfejlesztésről is faggattunk.

Az első nagy kihívást az jelentette, hogy 1992-ben a tőzsdére került a Pick - utalt a folyamat kezdetére Bihari. - Lehetővé vált, hogy tőkét vonjunk be, és olyan fejlesztéseket, cégvásárlásokat valósítsunk meg, amelyekre máskülönben nem jutott volna pénz. Így került a Pick-csoporthoz a Herz, a Ringa, a Szegedi Paprika Rt. Ebben az időszakban a részvények többsége pénzügyi kisbefektetők tulajdonában volt. Nagyon szórt volt a tulajdonosi kör, nem is ismertük őket személyesen. A közgyűlés előtt minden évben road show-kon ismertettük a Pick eredményeit, helyzetét. Úgy éreztük, erről akkor is tájékoztatni kell a tulajdonosainkat, amikor éppen nincs szükségünk tőkebevonásra, így New Yorkban, Frankfurtban, Stuttgartban a nagyobb befektetői alapoknál elmondtuk, mit teljesített a cég. A menedzsment is kapott ilyenkor visszajelzéseket, aminek jó hasznát vettük. Olyan tulajdonos azonban a legutóbbi időkig nem volt, akivel a menedzsmentnek a stratégiai elképzeléseit egyeztetnie kellett volna.

A növekedés lehetôségei

Ebben a tekintetben jelentős változást hozott, hogy idén a részvények 32,98 százaléka egyetlen tulajdonosi csoport, az Arago birtokába került. Kérdésünkre, hogy ez mivel járt a stratégia alakítására nézve, Bihari Vilmos azt felelte: Korábban kialakítottunk egy meghatározott márkapolitikát, és a cégvásárlásokról ezzel összhangban döntöttünk. Neves márkákat igyekeztünk megszerezni. Azt is szem előtt tartottuk, hogy a vásárlások tágítsák a szűk keresztmetszeteket a cégcsoporton belül. A ceglédi húsipari cég eszközállományának megvásárlásával például nagyon modern darabolóüzemet tudunk létrehozni, és jól ki tudjuk használni az ottani hűtőkapacitást, ami nagyban segíti, hogy a rendkívül igényes japán piacon megszilárdítsuk pozícióinkat. Ugyanakkor sok helyen az úgynevezett tömegtermékek is gazdaságosak. Az új befektető megjelenésével a stratégiai irányvonal korrekciójára is sor kerülhet: nagyobb mértékű bővülés jöhet szóba, nemcsak a hazai, hanem a környező külpiacokon is. Ennek forrása a Picknél lévő szabad pénzeszköz lehet, esetleg még bankhitel, ám vélhetően nem kerül sor újabb tőkebevonásra.

Eredményes üzletpolitika

Fölvetettem a vezérigazgatónak, hogy a tervezett akvizíciókról sok híresztelést hallani: szó van esetleg a Délhús Rt. megvásárlásáról, hallani lehetett temesvári, illetve nagyszalontai román cég akvizíciójáról, sőt horvátországi terjeszkedésről is. A vezérigazgató nem kívánt konkrétumokat elárulni a folyamatban lévő tárgyalásokról. Mint mondta, a tárgyalások kezdetén titoktartási nyilatkozatot írnak alá, amikor pedig megszületik a döntés a cégvásárlásról, arról a szabályok értelmében elsőként a tőzsdefelügyeletet értesítik. Általánosságban azonban annyit elmondott: a horvát, a szerb, a román piac elsősorban ellátatlan piacnak számít, ugyanakkor ezekben az országokban meglehetősen nagy a politikai bizonytalanság. Ahhoz, hogy ide befektessünk, elsősorban kockázati tőkére van szükség, s a részvénytulajdonosok nem örülnek, ha túl nagy kockázatot vállalunk. A fejlettebb, például cseh és lengyel piacon is lehetőség van az akvizícióra, ezeket az irányokat pozitívabban értékeli a tőzsde. Nem véletlen, hogy mindkét iránnyal foglalkozunk.

Megkérdeztem, stabil-e a menedzsment helyzete? Korábban lehetett ugyanis szóbeszédet hallani, hogy esetleg konfliktusok támadnak az új tulajdonosok és az önálló döntésekhez szokott, sikeres vállalati vezetőség között. Mára azonban csitultak ezek a pletykák. Bihari Vilmos válaszul megjegyezte: Minden tulajdonosváltásnál megvan a lehetőség, hogy az új tulajdonos a neki megfelelő embereket ültessen vezető pozícióba.

A Pick Szeged Rt. menedzsmentje szakmailag elismert, eddigi tevékenységével bizonyított. Ha tehát a tulajdonosnak a jövőben is az eredményes működtetés a célja, akkor egy ilyen vezetőgárdát megtarthat. A mai gazdasági viszonyok mellett persze nincsenek stabil pozíciók, minden nap meg kell harcolni azért, hogy bizonyítsa az ember: képes jól megoldani a feladatait. Itt nem kizárólag a vállalati eredményről van szó, hanem arról is, hogy a cégcsoport biztonságos munkahelyet jelent alkalmazottainak, és korrekt felvevő piacot a vele kapcsolatban álló termelői körnek. A Pick eddigi menedzsmentjének üzletpolitikája hosszú távon eredményesnek bizonyult. Rövid távon esetleg nagyobb eredményeket lehetne elérni más módszerekkel - ha az lenne a cél.

Végezetül a vezérigazgató beszélt arról is, hogy nemcsak akvizíciók révén növekszik a vállalatcsoport, hanem az állandó termékfejlesztéssel is egyre versenyképesebbé válik. Nemcsak arról van szó, hogy van egy sikertermék, az igazi hungaricumnak számító téliszalámi, amely egyre szélesebb körben terjed el a világon, hanem arról is, hogy ma is keletkeznek új termékek: olyanok, amelyek árban, ízben, csomagolásban vonzóak a vásárlók számára, összetételükben követik az egészségkímélőbb táplálkozási szokásokat.

Legutóbb, a Foodapesten 3 sikerdíjat és egy újdonságdíjat ítéltek oda a Pick- csoportnak. A Fejedelmi szalámi és a Király szalámi teljesen új termékek, az utóbbit például valódi tokaji borral ízesítették. A Fantázia termékek közül újdonság az ezerjó és a sajtos ízesítésű. Már jelen van a piacon az Eminens, egy könnyű ízhatású, adalékmentes termékcsalád, amelynek a bővítése folyamatban van. Siker, de nem gazdasági természetű, hogy a sidney-i olimpián négy aranyérmet szereztek a Pick által szponzorált kajak-kenu szövetség versenyzői, és egyéni támogatottjuk, Horváth Gábor is aranyéremmel tért haza a győztes kajak négyes tagjaként. Az ezüstérmes női kézilabda-válogatott jó néhány erőssége pedig a Herz FTC játékosaként készült fel a világversenyre.

Munkavállalói szemmel

Golhovics Gábor, a Pick Szeged Rt. szakszervezetének vezetője elmondta: bár vannak viták a jelenlegi menedzsmenttel, ez a vezetőség mindig elismerte, hogy a munkavállalóknak meg kell adni azt a bért, ami fedezi a megélhetésüket. A vállalat legfelsőbb vezetői nem élnek vissza azzal a helyzettel, hogy Szegeden nagy a munkanélküliség, de a közvetlen munkahelyi főnökök szinte naponta fenyegetőznek azzal, hogy húsz embert tudnának annak a helyére hozni, aki kifogásolni próbál valamit. A fluktuáció ennek ellenére kicsi, a kényszerű távozások mögött rendre a munkafegyelem megsértése, lopás, ittas megjelenés áll.

Szakszervezeti szempontból is önállóak a Pick-csoporthoz tartozó cégek, így Golhovics Gáboréknak nem jelentett eddig plusz feladatot a cégcsoport bővülése. Új helyzet állna elő, ha külföldi cégvásárlás következne be. Korábban, amikor először került szóba, hogy Horvátországban terjeszkedik a Pick, ottani szakszervezeti vezetők megkeresték a szegedi szakszervezetet, és megkérdezték: valóban a gyár érdekli a céget, vagy csak a piacot kívánja megvásárolni. Golhovics Gábor azt tudta mondani, hogy az eddigi tapasztalatok szerint egyetlen megvásárolt gyárat sem zártak be, mindegyiket fejleszteni kezdték. A Pick szakszervezeti vezetői a Duna- Körös-Maros Tisza nemzetközi regionális együttműködés keretében is igyekeznek a magyarországi privatizáció munkavállalói tapasztalatait átadni szerb és román kollégáiknak.

Tanács István


előző cikk újság tartalomjegyzék következő cikk
rovatban vissza rovat tartalomjegyzék rovatban előre