HÚSOS 2007. XV. évfolyam 5.szám
IPARÁGI
TÜKÖR

Felszámolás alatt nagydíjas termék

Beszélgetés dr. Lóránth Tiborral, a Pápai Hús Zrt. Vezérigazgatójával

Ritka teljesítményt mondhat magáénak a Pápai Hús Zrt. munkaközössége. A felszámolás alatt lévő cég egyik termékére, a sült prágai szeletelt sonkára szeptember 5- én Budapesten, a Parlament épületében megkapta a Magyar Termék Nagydíjat. Ez, s még több biztató eredmény járult ahhoz, hogy dr. Lóránth Tibor vezérigazgató október elején bizakodó hangon nyilatkozott lapunknak.

Dr. Lóránth Tibor

Magától értetődő volt, hogy attól a szakembertől, aki végzettsége, s eddigi - az élelmiszeripar számos területét érintő - szakmai pályafutása révén rálátással bír az ágazatra, mindjárt beszélgetésünk elején azt kérdeztük: mi a véleménye a hazai húsipar helyzetéről. Véleménye szerint a legnagyobb problémát az okozza, hogy nálunk jelenleg három nagyon fontos tényező nincs szinkronban egymással. Ezek egyikét a takarmányláncban a világgazdasági árak által betöltött szerep képezi, a másikat azok a sajátosságok, amelyek a magyarországi sertéstartást és takarmány-előállítást jellemzik, a harmadik pedig az a tény, hogy az ilyen körülmények között előállított élősertésből eredő tőkehús és húskészítmény árát az európai uniós árszintek határozzák meg. Nincs meg az összhang, s amíg ez hiányzik, azoknak a húsipari vállalatoknak a legnehezebb a dolga, amelyek Magyarországról származó sertések vágásával, feldolgozásával foglalkoznak.

Előny és hátrány is

Így eshet meg, hogy Pápán ami előnynek mondható, az mindjárt hátrányként is szerepel. Ugyanis ellenőrzött magyar takarmányon nevelt hazai sertést vágnak és dolgoznak itt fel, s a megbízhatóságból és garantált minőségből előnyt kovácsolhatnának, de sajnos a termékek árában ezt jelenleg nem tudják érvényesíteni.

Egy másik hátrány, ami oda vezetett, hogy a cég most felszámolás alatt van, az, hogy a nagy létszám miatt csak teljeséggel lefedett kapacitás mellett tud eredményesen dolgozni a húsüzem, ez viszont nagy készletet igényel és igen terhelő bérkiáramlással jár. A vezérigazgató elmondta, hogy amikor átvették a céget egy jelentős adósságállomány mellett évi 600 millió forintos veszteséggel dolgozott az üzem. Céljuk az volt, hogy ezt a veszteséget a létszám megtartása mellett ledolgozzák, majd 2008. végén már egy nyereséges évet zárjanak. Nehezíti ezt a folyamatot a takarmányoknál beállt árrobbanás és az, hogy ugyanakkor a fogyasztói termékárak növekedése elmaradt. Mindez a vágó üzemre akkora terhet ró, hogy egyelőre a veszteségeknek csak a felét sikerült ledolgozni. Persze, a februárban megfogalmazott stratégia nem vesztette érvényét, de szeptemberben újabb feladatokat kellett megfogalmazni hozzá.

Dr. Lóránth Tibor szerint a kiutat elsősorban a minőség, a megbízhatóság és a prémium-termékek széleskörű elfogadtatása jelenti. Ehhez kellett az a körültekintő marketingmunka és fejlesztés, amibe belefogtak. A cégen belül a létszám racionalizálása, a jobb költséggazdálkodás, általában a hatékonyság növelése, a szakmai képességek maximális kihasználása kell a talponmaradáshoz. Bizalmi alapokon nyugvó partnerség kialakítása kellett a beszállítókkal és a banki körökkel egyaránt. Ezt a Vecligalis Zrt., személyesen Varga Jenő elnök által nyújtott szakmai és anyagi biztosíték tette lehetővé, valamint az a népszerűsítő, termékismertető tevékenység, amit a vevők és partnerek felé folytattak.

Felszámolás vagy fejlesztés

Mindehhez nagyon jókor jött a Magyar Termék Nagydíj, amit rajtuk kívül felszámolás alatt lévő vállalat még nem kapott meg. Ez is bizonyíték arra, hogy igaza lehet a vezérigazgatónak, amikor azt állítja: a bűvös betűpár, mégpedig az „f ”és az „a” nem feltétlenül a felszámolás alatt jelentéssel bír, jelentheti azt is: fejlesztés alatt.

Saját bevallása szerint dr. Lóránth Tibor, mint élelmiszermarketinggel foglalkozó pápai szakember, már korábban is észlelte azokat a jelenségeket, amelyek végül a helyi húsipari céget az ismert helyzetbe sodorták. Többször tett is javaslatot a krízis orvoslására, de azok nem találtak meghallgatásra. Be kellett látnia, hogy a szakmai tényezők mellett a vezetői hiányosságok is hozzá járulhatnak néha az ilyen helyzet kialakulásához.

Mindezek ellenére a megoldást, a cég talpra állítását a vezérigazgató jobbára a régi menedzsmenttel, s a meglévő háttérrel kívánja elérni. Persze a közös munkához a partnerek megfelelő viszonyulására is szükség van. A kitűzött cél elérése érdekében mindenkinek nagyobb energiát kell mozgósítani. És mindenkinek meg kell érteni, hogy az a plusz, amivel hozzájárulnak az előrelépéshez, az a megértés, amit tanúsítanak, a munkahelyek hosszú távú megtartását segíti elő. Mindenki tudja például, hogy a felszámolási szakasz egy üzem életében nem a béremelések időszaka. Ennek ellenére, amit a cég anyagilag megengedhet magának, azt minden továbbiak nélkül nyújtja is. Az idén már kétszer tartottak munkásgyűlést, ami Pápán azelőtt ismeretlen volt. Jól sikerült családi napot rendeztek, újságot adnak ki, s amint a vezérigazgató mondta, az ajtaja mindig nyitva áll a dolgozók előtt. Olyan eset nem volt, hogy valakit visszautasítottak volna, aki hozzá fordult.

Piacszemléletű gondolkodásmód

Mint közös feladatot említette a vezérigazgató, hogy ki kell küszöbölniük az előrehaladás legnagyobb belső akadályát, a megszokásból adódó beidegződéseket. Ma már nem az öncélú termelésre van szükség, hanem egy piacszemléletű gondolkodásmód meghonosodására. Többen jóindulatúan javasolták egyik vagy másik ágazatbeli vezérigazgató példáját. Őt kell követni - mondták. Lóránth Tibor viszont azt vallja, hogy ha mindig másnak a nyomdokain haladnának, akkor nem jutnának előre. Márpedig a kitűzött céljuk az, hogy egy nyereséggel működő, a vevők és a beszállítók bizalmát élvező cég legyen a pápai. Ha ezt elérik, akkor jövő év végén a legjobb áron lehet majd értékesíteni a húsüzemet. Mégpedig olyan vevőcsoportnak, amelyik jelentős fejlesztésekre képes és hajlandó annak érdekében, hogy a meglévő jelentős hagyományt és tudást kamatoztatva üzemeltesse tovább a közel száz éves múlttal büszkélkedő vállalatot.

Illés Ferenc

Dr. Lóránth Tibor

Állatorvos, marketing szakközgazdász. Keszthelyen született és ott érettségizett mezőgazdasági szakközépiskolában. Nyolc évet dolgozott gyakorló állatorvosként a pápai állami gazdaságban, majd a BOSCOOP szaktanácsadója és kereskedelmi vezetője lett. Bábolnán takarmányipari értékesítési vezető volt, később a Bábolna Rt belkereskedelmi és marketing igazgatója lett. 2000-től az 5M marketing iroda tulajdonosa és ügyvezetőjeként végzett hazai élelmiszeripari és mezőgazdasági cégek számára marketing és kereskedelmi tanácsadást. 2007. februárjában a Pápai Hús Zrt. vezérigazgatójának nevezték ki.