HÚSOS 2002. X.évfolyam 2.szám
IPARÁGI
TÜKÖR

Hol kopogtathat a húsipar?

Közvetlenül az országgyűlési választások második fordulója előtt arról kérdeztük Németh Imrét, a Magyar Szocialista Párt miniszter-jelöltjét, hogy a Nemzeti Agrárprogram, amely összefoglalja a szocialisták agrárpolitikai törekvéseit, milyen szerepet szán a feldolgozóiparnak? Egyáltalán a minisztérium tervezett struktúrájában hol lesz az élelmiszer-ipar helye?

Németh Imre és Kiss Péter

- A kormányzati struktúra kialakítása még munkaasztalon van - kezdte válaszát az agrárpolitikus. Őszintén megmondom, felmerült, hogy az élelmiszeripar esetleg más tárcához kerül. A teljes termékpálya irányítása és a felelősség egy minisztériumnál lesz. Ez a kérdés egyelőre még nem dőlt el. Természetesen azért sem dőlhetett el, mert koalíciós tárgyalások előtt vagyunk. Mi az együttműködés agrárprogramját kívánjuk megvalósítani. Ez nem csak az alapanyag-termelők közötti együttműködést jelenti, ami egyébként nagyon fontos a mostani termelési infrastruktúránk mellett, hanem a termékpálya szereplőinek az együttműködését is jelenti. Meggyőződésem, hogy számtalan közös érdeke van az alapanyagok előállítóinak és a feldolgozóknak. Én azért szeretnék dolgozni, hogy a két oldal kapcsolatrendszere normalizálódjék, szerződéses alapra helyeződjék, mert a piacra jutásnak és a piacon maradásnak nagyon fontos feltétele a kiszámíthatóság és a minőség javítása. Ez pedig a mezőgazdasági termelők tekintetében is akkor érhető el, ha stabil, kiszámítható feltételrendszer van, amelyben párbeszédet folytatnak egymással a gazdaság szereplői. Nagyon szeretném, ha kialakulnának hosszabb távú termeltetési szerződések és más típusú együttműködések is.

- Mi az elképzelése az érdekvédelmi szervezetekkel kialakítandó kapcsolatokról, különös tekintettel a munkavállalói érdekvédelem és a szaktárca partneri viszonyáról?

- Kijelenthetem, nem fogjuk megengedni azt, hogy olyan viszonyok alakuljanak ki, amelyben a minisztérium választja ki, hogy melyik érdekképviselet szólalhat meg. Nem lesznek külön "udvari" érdekképviseletek. Azt szeretnénk, ha a tényleges reprezentáció, a valós háttér alapján alakulna ki rendszeres párbeszéd a partnereinkkel. Meg vagyok győződve róla, hogy lényegesen hatékonyabb törvényalkotási munkát lehet így elvégezni, nem kell annyi javítgatás a törvényeken, ha hagyunk időt arra, hogy elmondják véleményüket az érintett érdekképviseleti szervezetek. A vélemények alapján keressük meg majd a közös nevezőt és annak megfelelően lépünk tovább. A minisztériumban felállítok egy szervezeti egységet, amelynek kifejezetten az lesz a feladata, hogy ezt az együttműködést, ezt a mechanizmust működtesse.

- Egy konkrét kérdés: mi várható a húságazatban az export támogatását illetően? Az év közepére komoly gondok alakulhatnak ki, ha nem sikerül valami megoldást találni. Várhatóan a húsüzemek az elsők között kopogtatnak majd segítségért, hiszen az év elejétől várják a szaktárca intézkedését.

- Ha kormányzati szerepbe kerülünk, először is át kell tekinteni a költségvetés helyzetét. Sajnos nagyon rossz híreket hallok, még több tavaly jóváhagyott támogatást sem fizettek ki, s nyilvánvaló, hogy pótköltségvetést fogunk készíteni a legfontosabb céljaink eléréséhez. Hogy milyen mértékben sikerül az agrárbüdzsét feltölteni, illetve pótolni azokat a hiányokat, amelyeket a korábban kifizetetlen számlák elvittek az idei esztendőben, pontosan még nem tudom felmérni. A terveink között szerepel, hogy a 2003. évtől a sertéshús tekintetében is intervenciós rendszert fogunk kialakítani, s annak a fedezetét a költségvetésben megteremtjük. Magától értetődően, ha piaci válsághelyzet alakulna ki, akkor a levezetése érdekében megtesszük a szükséges lépéseket.

(Horváth)