HÚSOS 2010. XVIII. évfolyam 4.szám
IPARÁGI
TÜKÖR

Húsok a fenntartható élelmiszerláncban

Idén hazánk adott otthont egy olyan élelmiszer-ipari világtalálkozónak, melynek célja az élelmiszeripar fejlesztésének megvitatása, az egészséges táplálkozás újragondolása és a húsipar minőségi változásainak propagálása a fogyasztóknak. A fenntartható élelmiszerláncról szóló, augusztus közepén tartott több napos rendezvény bővelkedett konferenciákban, bemutatókban és kóstolókban. A hús főszerepet kapott a világtalálkozó keretében több városban is megrendezett élelmiszer-ipari termékbemutatókon és -bajnokságon.

Budapesten, a Magyar Kultúra Házában neves hazai húsos cégek is megjelentek termékeikkel, újdonságaikkal a Hajrá hazai! elnevezésű bemutatón. Fővárosiak és külföldi turisták ismerkedhettek többek között a Pick Szeged, a Pápai Hús és a Kométa készítményeivel. Az ínycsiklandó húspultokkal és kóstolókkal tarkított rendezvény nem csupán a szakmai előadóknak, sokkal inkább az utcáról betért fogyasztóknak szólt. A szakmai konferenciáknak helyt adó szálloda közelében tartott rendezvényen külön hangsúlyt kapott a sertés, a marha és a vadhúsokból készült felvágottak, májasok és kolbászok bemutatása. A történelmi környezetben létrejött feldolgozó-fogyasztó találkozók érdekes fényt kölcsönöztek a nyári fesztiválokkal vetélkedő eseménynek. Egyébként stílusosnak ítélhető a világtalálkozó helyszínének kiválasztása a Budai Várban, hiszen egykor Kolbász utca is volt a várhegyen.

Jóllehet néhány cég képviselőjének elmondása szerint a versenyen indított, különböző kategóriájú készítmények vizsgálatának szempont rendszerét nem minden esetben ismertették a rendezők, a termékek gyártói összességében pozitív visszajelzésekkel gazdagodtak. A Kométa a disznósajt kategóriában lett első, míg a Pápai Hús füstölt májasával és kőröshegyi sonkájával végzett az élen, de a Pick Szeged termékei sem maradtak el, a mangalica csemegeszalámi igazi kuriózumként debütált. Több különleges készítménnyel is megismerkedhettek az érdeklődők. A Pick mangalica májassal kedveskedett a látogatóknak, a Kométa pedig a megújult sült sonkát és szalámit szeletelte kóstolásra.

Az egyik legnagyobb hazai húsgyártó cég képviselőjének elmondása szerint a látogatók örömmel keresték fel a rendezvényt, hiszen az elmúlt években beáramló olcsó import árukkal szemben a hazai, minőségi termékeket sokan preferálják. Úgy ítélte meg, hogy a magyar fogyasztó a minőséget keresi, de a különböző árkategóriák erősen befolyásolják a vásárlókat. A klasszikus magyar felvágottak és száraz kolbászok iránti kereslet nem csökkent, és a marketing alapját nem a fogyasztók bizalmának visszaszerzése képezi, sokkal inkább a tradíció és a húskészítés hazai kultúrájának megjelenítése. A tucatnyi kiállító többsége egyetértett abban, hogy a fejlesztés és a reklám nem jelent garanciát a minőségi táplálkozás segítéséhez, a fogyasztók visszajelzése nélkül nem lehet a húsfogyasztás kultúráját javítani. A mostani kiállításon túl a gyártók többsége évente minden hazai rendezvényen megjelenik. A Pick Szeged Zrt Rákóczi termékcsaládja kapta idén a Magyar Termék Nagydíjat, továbbá a Kiváló Magyar Élelmiszerek kategóriájában is több termékkel jeleskedtek. A klasszikus szalámikkal és mangalica ínyencségekkel büszkélkedő cég egy kakukktojást is elrejtett a mostani kiállítás alkalmával a húspulton, nevezetesen a Herz címkéjű kolbászt, ám a márka visszatérését még titok övezi.

A szigorú minősítések és bevizsgálások több milliós költsége szavatolja azt a minőséget, amellyel a hazai húsipar méltán büszkélkedhet. A gyártók célja nem csupán a fogyasztók csábítása, hanem összhangban a világtalálkozó mottójával, a fenntartható élelmiszerlánc javítása és az egészséges táplálkozás elősegítése.

Fanni