HÚSOS 2010. XVIII. évfolyam 5.szám
KITEKINTÉS

A média az érdekképviselet fontos területe

Meskó László, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének kommunikációs irodavezetője közvetlen tapasztalatokkal rendelkezik a média világáról. Megkérdeztük, hogy mennyire érdeklődik a hazai sajtó az érdekvédelem, a munkavállalók helyzete iránt?

-Általában konkrét események, esetek iránt érdeklődik a sajtó, lehet ez egy sztrájk vagy mint például legutóbb az Országos Érdekegyeztető Tanács ülése, ahol megjelent a miniszterelnök. Esetenként mi magunk lépünk fel kezdeményezőként. Ellátjuk a sajtót azokkal az információkkal, amelyeknek a közzététele számunkra fontos.

- Milyen témákra vevők az újságírók?

- Ma már a média nagyon sokféle, az újságok, a televízió és rádió csatornák élesen elkülönülnek egymástól tartalom, stílus és felfogás alapján. A bulvársajtót egyértelműen azok az események vonzzák, amelyek kirívóak, kiemelkednek a hétköznapokból, mint teszem azt egy súlyos üzemi baleset, munkahelyi tragédia, vagy például egy tömeges elbocsátás. Hírt adnak arról is, ha valahol durván lépnek fel egy szakszervezeti vezető ellen. A másik terület a gazdasági szaksajtó, pl. a HVG, Figyelő, VG, Napi, amelyek az MSZOSZ-t keresik minden olyan kérdésben, ami bérrel, foglalkoztatással és társadalombiztosítással van összefüggésben. Tudják, nálunk olyan szakanyagok állnak rendelkezésre, amelyekből tudnak dolgozni. Ilyen publikációk közzététele előtt szívesen keresik meg az MSZOSZ szakértőit. A közszolgálati televíziók és rádiók részéről is tapasztalunk érdeklődést, a kereskedelmi csatornák viszont csak ritkán jelentkeznek.

- Összességében mégis az a benyomásunk, hogy lehetne jobb a szakszervezetek sajtója.

- A mai fejlett kommunikációs viszonyok között néha nagyon rövid életűek a hírek. Előfordul, hogy ami ma megtörtént, másnap már nem érdekes, mert az újabb események kiszorítják a médiából. Nagyon gyorsan kell közreadni az információkat, vagy reagálni a velünk kapcsolatos történésekre, mert könnyen lemaradunk az információs versenyben. Tudomásul kell venni, hogy a média az érdekképviselet fontos területe, ennek megfelelő szerepet kell kapni a szakszervezeti munkában.

-Mi a helyzet az internettel?

- Miután az internet rendkívül könnyen hozzáférhető médium, a tapasztalataink szerint az internetes újságok nagyon gyakran átveszik egymás anyagait. Vannak kapcsolataink online újságírókkal, akik szívesen közölnek munkavállalókkal kapcsolatos híreket.

- Milyen eszközei vannak a kommunikációs irodának?

- Az MSZOSZ Info már a 252. lapszámát éli. A szövetség életéről igyekszik átfogó képet adni. Napi rendszerességgel készítünk sajtószemlét négy témakörben: szakszervezetek, munkaügy, gazdaság és egyéb. Ennek jó a visszhangja, jól tudják használni alapszervezeti tisztségviselők is, akikhez eljut az ágazatokon keresztül. Önálló honlapja van az MSZOSZ-nek, www.mszosz.hu címmel, amelyen aloldalon helyet biztosítunk mind a 38 tagszervezetnek. Ugyancsak itt elérhetők a rétegszervezetek és a regionális szervezetek anyagai is. Közvetlen kapcsolatra törekszünk az ágazati lapszerkesztőkkel, a közelmúltban a részvételükkel hoztuk létre az MSZOSZ Infó szerkesztő bizottságát. Az irodánk jelszava: tájékozódni és tájékoztatni! Ennek akarunk megfelelni.